Autonome fartøy byr på spennende muligheter

Autonome fartøy byr på spennende muligheter

(Foto: Truls Sveinung)

Maritime Robotics i Trondheim demonstrerte imponerende teknologi.

16. mars var Ny maritim kompetanse på besøk hos Maritime Robotics i Trondheim – et selskap som utvikler og leverer komplette autonome fartøy.

Maritime Robotics opererer i en bransje der utviklingen går fort, og de sitter på omfattende kompetanse på dette feltet. Derfor var det svært nyttig for representantene fra NyMK å møte COO Eirik Hovstein, og høre mer om hvordan selskapet jobber og hva slags planer de har fremover.

Maritime Robotics leverer en rekke fartøy i ulike størrelser, inkludert den minste varianten Otter (avbildet over) til bruk i skjermet farvann, og de større modellene Mariner og Mariner X som er ment for offshore og andre mer krevende forhold.

Komplette og funksjonsrike systemer

Systemene leveres klare til bruk med tilhørende PC der data fra fartøyet kan mottas og analyseres, og løsningene kan utstyres med sensorer som dag- og nattkamera, ekkolodd, radar og lidar. Dermed kan de kartlegge både bunnforhold og en rekke andre variabler i detalj. Dataene kan i tillegg analyses ved hjelp av AI-verktøy som Maritime Robotics også leverer.

SANNTIDSKOMMUNIKASJON: Jon Petter Stokmo i Maritime Robotics viser frem fremdriften til fartøyet mens det undersøker havna uten for selskapets kontorer. (Foto: Truls Steinung)

Selskapet ble grunnlagt i 2005 og har base i Trondheim. Hovstein forteller at de for tiden har levert ca. 130 fartøy som er i drift rundt om i verden, og 50 nye er planlagt levert i løpet av 2023. De er også en bedrift i vekst, og de skal ansette 22-23 nye personer i løpet av året.

Kunnskapen rundt autonomi og sensordata vil være svært nyttig for alle som utdanner seg til og jobber innenfor maritime næringer, og kursene Maritime Robotics holder for sine kunder kan fungere som utgangspunkt for læringsmateriell i Ny maritim kompetanse.

Om Ny maritim kompetanse

Ny maritim kompetanse er et prosjekt som skal utvikle læringsmateriell for ny maritim teknologi.

Dette læringsmateriellet skal deles med lærere, studenter og samarbeidspartnere, og vil bestå av blant annet digitale kompendier og webinarer, og støttes opp av foto, film og lyd. Innholdet vil bli tilgjengelig på en egen nettside, hvor det tilrettelegges for deling til den enkelte skoles LMS.

Prosjektet er finansiert av midler fra MARKOM II, og går over 3 år fra november 2022 til desember 2024, med mulighet for forlengelse.

Magne Mydland som er kompetanseutvikler i Ny maritim kompetanse, understreker hvor viktig det er å henge med i utviklingen, og oppdatere og tilpasse utdanningene til det som er nytt i bransjen:

– Utviklingen går uansett om vi liker det eller ikke. Jeg vil heller følge med den for å se hva som er i andre enden, enn å sitte igjen i gamledager, forklarer han.

SPENNENDE BESØK: Børre Aasegg og Magne Mydland fra Ny Maritim Kompetanse på besøk hos Maritime Robotics. (Foto: Truls Steinung)

Nettopp besøk som dette hos Maritime Robotics, er en av arbeidsmetodene Ny maritim kompetanse bruker. Ved å oppsøke spennende bedrifter og få innsikt i teknologien og løsningene de jobber med, blir det mulig å finne ut om disse bedriftene kan passe inn i prosjektets konsept og målområde.

Fikk se et fartøy i aksjon

Representantene fra NyMK var også så heldige å få bli med på sjøsetting og demonstrasjon av en av de autonome fartøyene til Maritime Robotics – nærmere bestemt en Otter. Demonstrasjonen foregikk rett utenfor lokalene til selskapet ved havna i Trondheim, og den ble satt til å undersøke et avgrenset område på bunnen.

Dette gjorde den altså helt på egen hånd, etter å ha blitt fortalt hvilket område den skulle undersøke.  Etter hvert som den kjørte frem og tilbake i et rutemønster for å dekke hele det aktuelle området, ble data sendt i sanntid til den tilkoblede PC-en slik at det er mulig å følge med på fremgangen.

OTTER PÅ JOBB: Her undersøker fartøyet bunnen utenfor kontorene til Maritime Robotics i Trondheim. (Foto: Truls Steinung)